تعهدات اخلاقی (منشور اخلاقی)

وظایف اخلاقی در قبال مشتری (شرکت های پخش):

  • ارائه خدمات با کیفیت بالا مشتمل بر کیفیت دارو، قیمت مناسب و تحویل به موقع
  • دسترسی آسان به واحد فروش شرکت
  • ارائه خلاصه ای از اطلاعات مربوط به داروها و محصولات شامل موارد مصرف، عوارض جانبی،موارد منع مصرف و هشدارها
  • ممنوعیت اعطای هدایا و جوایز نقدی و غیر نقدی مگر در موارد استثنایی و با هماهنگی مدیران مربوطه و بر طبق اصول اخلاق رقابت
  • تعهد بر رعایت اخلاق رقابت

وظایف اخلاقی در قبال بیماران

  • ارتقا کیفیت دارو و محصولات با انتخاب ماده اولیه مناسب از منابع معتبر،قابل اعتماد و دارای کیفیت بالا
  • به روز رسانی و کاربرد دانش روز داروسازی و مهارت های آن
  • قیمت منصفانه و مناسب
  • بیان خلاصه ای از اطلاعات دارو در قالب بروشور
  • انجام آزمایشات بالینی منطبق بر استانداردها و دستور العمل های دقیق جهت تعیین ایمنی و اثربخشی دارو در جهت پیشبرد علم و خدمت به جامعه و نه صرف تأیید دارو به دلیل مطامع مالی و غیره.
  • انجام آزمایشات بالینی ایمنی و اثربخشی دارو در بخش علمی کارخانه و پیش از بازاریابی و معرفی آن و نه بعد از معرفی دارو و از طریق بخش بازاریابی و توسط پزشکان تجویز کننده دارو
  • هدف از برگزاری و شرکت در همایش ها و کنفرانس ها باید بهبود مراقبت از بیمار و ارتقای کیفیت خدمات و محصولات شرکت باشد نه صرفاً عرضه و تبلیغ محصولات
  • اولویت بخشی به منافع بیمار در صورت تعارض منافع میان وجوه مختلف منشور

 

وظایف اخلاقی در قبال پزشکان و مراکز درمانی

  • ارتباط صادقانه، دقیق و مبتنی بر شواهد علمی با جامعه پزشکی و ارائه اطلاعات صحیح و بدون مبالغه
  • انتشار صادقانه و بدون سوگیری نتایج آزمایشات بالینی در زمینه ایمنی و اثربخشی دارو.
  • ﻣﻤﻨﻮعیت اعطای هدایای نفدی یا غیر نقدی ﺑﻪ ﭘﺰﺷﮑﺎﻥ ﻣﮕﺮ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩ استثنایی و با هماهنگی مدیران مربوطه و ﺑﺮ ﻃﺒﻖ ﺍﺻﻮﻝ ﺍﺧﻼﻗﻲ ﺍ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩﺯایی عمومی در پزشکان مبنی بر تصمیم گیری بر پایه مصالح بیمار و کیفیت و اثربخشی دارو.
  • تقدیم هدایای تبلیغاتی با ارزش مالی اندک همچون خودکار، تقویم، دفترچه و … و نیز هدایای تبلیغاتی یادگاری که اسم شرکت یا دارو بر روی آن نوشته شده است بلامانع است.
  • دعوت به کنفرانس ها و همایش ها

 

وظایف اخلاقی در قبال جامعه و محیط زیست

  • هر شرکت تولید کننده دارو موظف است تا براساس اصول اخلاقی و با لحاظ سند جامع اخلاقی نظام دارویی کشور منشور اخلاقی برای خود تدوین کند.
  • تهیه و تولید محصولات سازگار با محیط زیست و بر طبق قوانین و مقررات زیست محیطی
  • دفع زباله ها و ضایعات مطابق با استانداردهای زیست محیطی
  • عدم پرداخت رشوه به هر شکل به ادارات یا نهادهای دولتی به منظور تسریع یا تسهیل روند اداری ترخیص کالا، ثبت دارو، گرفتن مجوز دارو و نظایر آن.
  • رعایت قوانین و مقررات حاکم بر صنعت دارو از جمله تحقیق، توسعه، تولید، بازاریابی، فروش و توزیع داروها
  • حمایت از سازمان ها و موسسات خیریه و برنامه های نوع دوستانه

 

تبلیغات

  • تبلیغات و ارائه اطلاعات دارویی برای حرفه مندان خدمات سلامت به ویژه پزشکان باید با رعایت دقت، صداقت، بی طرفی و واقع بینی صورت گیرد و از تبلیغات مغالطه آمیز و اغراق گونه در خصوص داروها و مکمل ها پرهیز شود.
  • تبلیغات علاوه بر اطلاعات دارویی، باید شامل نام تجاری داروها، نام ماده/مواد مؤثره، دسته دارویی، نام و آدرس شرکت تولید کننده باشد.
  • جهت آشنایی پزشکان و سایر ارائه کنندگان خدمات سلامت با داروها، نمونه های دارویی باید به تعداد محدود به ایشان ارائه شود. این نمونه های دارویی قابل فروش یا تجویز به بیمار نیستند.
  • در صورت نیاز فوری به اطلاع رسانی در مورد ایمنی یک فرآورده دارویی و در صورت لزوم جمع آوری دارو، محدودیت توزیع یا مصرف یا سایر محدودیت ها، اطلاعات مورد نیاز باید در اسرع وقت در دسترس بیماران و پزشکان، داروخانه ها، شرکت های پخش و سایر ارگان های مرتبط قرار گیرد.
  • شرکت های دارویی نباید هیچ گونه وجهی بابت شرکت پزشکان در سمینارها و همایش ها بپردازند.

در خبرنامه ثبت نام نمایید